Værdi- og målsætning

Vision og målsætning

Vi skaber glæde ved at gå i skole og rammerne for, at eleverne kan blive uddannelsesafklarede, uddannelsesparate og nå deres individuelle målsætning

Følgende er delmål til at nå den overordnede vision

• Vi ønsker at sikre synlig faglig og alsidig progression for eleverne i løbet af skoleåret på US10
  • I samarbejde med UU og hjemmet vil vi fastholde eleverne i et uddannelsesforløb eller et uddannelsesparathedsopbyggende forløb
  • Vi ønsker at samtlige elever får så lavt fravær som muligt. Vi sikrer derfor, at alle elever får mulighed og støtte til at komme i skole hver dag.

MINDSET, MESTRING, MOTIVATION OG REFLEKSION

På US10 arbejder vi ud fra et dynamisk mindset og har fokus på elevernes evne til at identificere egne personlige og sociale forudsætninger, barrierer og udviklingspotentialer i forhold til at indgå og agere i en såvel faglig som social skolesammenhæng. Vi støtter eleverne i at mestre udfordringer og frustrationer ved at skabe rummet for refleksion, så de bliver i stand til at skabe nye metoder og strategier, de kan benytte i motivationen for læring og udvikling. Ovenstående er en forudsætning for elevernes faglige udvikling og vil gøre dem endnu bedre i eksempelvis dansk, matematik og engelsk.

Vi tilbyder dig et år i et trygt og rummeligt ungdomsmiljø på Ungdomsskolen. Du vil møde masser af unge på din egen alder fra hele kommunen, samt lærere der målrettet har valgt kun at undervise i 10. klasse. Vi ser 10. klasse som første år af din ungdomsuddannelse, hvor du bliver fagligt dygtigere, mere moden og får afprøvet dine uddannelsesønsker gennem brobygning og praktiske, kreative og studierettede valghold. Det er vigtigt for os, at du som elev bliver selvstændig, initiativrig og ansvarlig over for dig selv og over for fællesskabet. Derfor gør vi dig det klart, at du går i skole for din egen skyld.

HVORFOR SKAL DU VÆLGE 10. KLASSE?

• Du kan blive mere sikker på, at du vælger den rigtige ungdomsuddannelse
  • Du kan forbedre dig fagligt og få gode studievaner
  • Du kan højne dit karakterniveau
  • Du kan forberede dig til den ungdomsuddannelse, du ønsker
  • Du kan tage 10. klasseprøven i de fagene dansk, engelsk, matematik, fysik/kemi, tysk og fransk
  • Du kan blive mere moden, ansvarlig, selvstændig og initiativrig

HVAD FÅR DU, HVIS DU VÆLGER US10, TÅRNBY?

• En individuel målsætning for skoleåret
  • En kontaktlærer, der støtter dig i at nå din målsætning
  • Et anderledes skoleår bygget op efter dine forudsætninger og mål
  • En studietur med fokus på kultur og historie
  • Flere lærere i hvert fag, der er med til at sikre faglig fordybelse og differentiering
  • Et trygt og udviklende fællesskab med faglige, personlige og sociale udfordringer
  • En vejleder, der hjælper dig med at finde din vej i uddannelsessystemet
  • Uddannelsesrettede valgfag
  • Temadage, der understøtter dit uddannelsesvalg

DERUDOVER

• Løfter vi elevernes karakterniveau
  • Sikrer vi, at eleverne kan blive uddannelsesparate
  • Nedbringer vi elevernes fravær
  • Ruster vi eleverne til prøverne
  • Gør vi eleverne klar til at starte på og gennemføre en ungdomsuddannelse
  • Giver vi eleverne anderledes skoleoplevelser
  • Giver vi eleverne et tæt fællesskab og netværk på tværs af kommunen

Elever der vælger at gå i 10.klasse, gør det af meget forskellige årsager. Det er derfor en bred elevgruppe, der er utrolig rummelige og inkluderende i forhold til hinanden.

• Uafklarede
  • Uddannelsesparate
  • Ikke-uddannelsesparate
  • Højne karaktergennemsnit generelt eller i et bestemt fag
  • Introverte og ekstroverte
  • Udfordrede
  • Skoletrætte
  • Usikre
  • … og meget meget mere

Værdi- og målsætning_0.pdf

Shape Created with Sketch.